dinsdag 14 maart 2017

Veranda

Tegen onze oude schuur stond jarenlang een oude kas die 's zomers alleen gebruikt werd voor de kweek van een paar tomatenplanten en in de winter alleen diende als opslagplaats voor de tuinstoelen. 
Hij was groot, 3 bij 6 meter; eigenlijk zonde van de ruimte dus. De stoelen kunnen ook in de schuur staan en die tomaten, nou ja, helaas, dan maar naar de markt. Komen we daar ook nog eens :-)
Eigenlijk zagen we die plek wel als ideale plaats voor een veranda: ligging op het zuiden en een prachtig uitzicht op de molen en de weilanden. Je ziet daardoor de omgeving weer uit een heel ander gezichtsveld.
Dus zo gezegd zo gedaan. Dat klinkt trouwens wel als "eenvoudig" maar het was achteraf een héle klus! Eerst al om de kas te verwijderen. Het glas was namelijk in de stopverf gezet dus een heel karwei om het ding af te breken. Hij mocht dan ook voor een klein prijsje weg, als de koper hem zelf maar (met behulp van mijn man Dick) kwam afbreken. En dat gebeurde. Na 2 dagen flink door zweten (het was hartje zomer en érg warm) is de kas verhuisd van de Achterhoek naar Groningen, waar hij weer een plek krijgt bij een boerderij en waarvan de nieuwe eigenaren "liever zo'n vuile, oude kas" hadden dan een glimmend nieuw exemplaar (had ik hem dáárvoor zo grondig gesopt?!)

Maar de nieuwe klus kon beginnen! Fijn!


                      Door twee neven werden de meer dan 100 jaar oude gebinten geplaatst. 
Ze kwamen oorspronkelijk uit een oude boerenschuur in onze buurt.


Broer en zwagers hielpen met het leggen van de zware balken voor het plafond



(schoon-)zonen werden opgetrommeld om te helpen met de dakconstructie


en eindelijk kon ik ook wat doen: "pannen hangen"


Dick had nog nooit gemetseld maar bouwde probleemloos een stoere schoorsteen want het is natuurlijk super gezellig om onder je veranda een stookplaats te hebben.


Ook stucen was hem onbekend maar buiten hoeft het niet allemaal heel strak en recht te zijn
(juist niet!) dus de gok maar gewaagd.


De klus werd geregeld onderbroken met oliebollen, boerenkool en wat verder nodig is om de bouwvakker tevreden te houden.
En zoals ook in de "echte" bouw had hij af en toe vorstverlet ;-)



Inmiddels hadden twee oud-leerlingen van Dick (ja, hij haalt overal zijn mannetjes vandaan)
de antieke waaltjes (Marktplaats) gelegd. Een lastig werkje omdat niet één steen gelijk is.
Maar het resultaat is prachtig!

En eindelijk.... na maanden... het interieur! En dat is dan weer míjn afdeling!
De kleur op de schoorsteen is November van Histor. Een mooie grijs-groene kleur. Wel een hele klus om bij zo'n ruwe, betonnen muur de verf in alle gaatjes te krijgen!


De Groenlose kast (geërfd van een tante en een jaar opgeslagen in de schuur) kreeg een metamorfose en veranderde van donker eiken in (doorgeschuurd) legergroen.




Ook de deur van de veranda naar de schuur kreeg de legergroene kleur.
Ik vind het wel mooi om een beetje in de natuurkleuren te blijven.


Zoals veel dames (misschien ook een enkele heer) al op Instagram zagen, hebben wij een nieuwe, ronde eettafel aangeschaft.
En waar blijf je dan met die mooie, robuuste, langwerpige tafel? Nou, hier dus!


De stoelen (ook weer uit een erfenis) kregen dezelfde behandeling als de Groenlose kast: 
verven en duurschuren.

De twee leuke jaren 60 fauteuils (eveneens van MP) hebben hun plekje gevonden bij de haard.
(ik zie dat er nog een randje afgewerkt moet worden en ook de dakgoot moet nog geplaatst, 
who cares...)



Voor de rest natuurlijk leuk afstylen met items die binnen overbodig waren.


En nu alleen nog maar genieten.

Laat het voorjaar maar komen!!



7 opmerkingen:

  1. Wauw Marry, wat een immense klus maar o wat heb je er een prachtige buitenkamer bij gekregen. Heerlijk vertoeven daar met de haard aan. Proost, op het mooie resultaat😊 @gewoonkarin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WOW! Wat is dit prachtig geworden Marry! Het was een werk maar dan krijg je ook wat en is het aankomende zomer heerlijk vertoeven bij je.
    Groet @renatestouch

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig! Heerlijke plek gecreëerd zo. Geniet er van, het mooie weer komt er gelukkig weer aan! Liefs, mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het een prachtige veranda geworden zo nooi en sfeervol.
    Dat zal heerlijk genieten zijn met het vuurtje aan.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is dit een prachtige veranda.
    Wat zullen jullie daar lekker zitten met het vuurtje aan.
    Super, mijn comlimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is dat prachtig geworden Marry! Je zult er veel gebruik van maken, denk ik! Ook zo mooi dat je er met minder warm weer ook kunt zitten met het vuurtje erbij....geniet er van!

    groetjes Trijnie
    (p.s.wat woon je toch schitterend!)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik niet weet waar ik moet beginnen, mijn naam is Juan, ik ben 36 jaar oud ik kreeg de diagnose genitale herpesziekte, ik verloor alle hoop in het leven, maar net als alle andere zocht ik nog steeds naar een genezing zelfs op internet en daar ontmoet ik Dr. Ogala ik kon het eerst niet geloven maar ook mijn schok na enige toediening van zijn kruidengeneesmiddelen ik ben zo blij om te zeggen dat ik nu genezen ben ik moet dit wonderbaarlijke delen ervaring, dus ik zeg tegen alle anderen met genitale herpesziekten, neem voor een beter leven en een beter milieu contact op met Dr ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com je kunt ook bellen of WhatsApp +2348052394128

    BeantwoordenVerwijderen